Novoroční předsevzetí


Starý rok předal vládu tomu novému a my jsme v očekávání. Čekáme co nám ten nový rok přinese za změny. Bude lepší než ten minulý? Zvládnu to či ono? Najdu lepší práci? Dostavíme domek? Těch otázek je strašná spousta. Nikdo na ně nezná lepší odpověď než čas a vaše přičinění. Stejně tak v den Nového roku přichází chvíle na novoroční předsevzetí. Žádný rok se vám je nepovedlo splnit, tak letos se vám to určitě povede (nebo alespoň vydržíte o trochu déle než loni).

Mezi nejčastěji dávané předsevzetí patří podle žebříčku tyto:

  1. Shodit pár kil
  2. Přestat kouřit
  3. Naučit se nebo dopilovat cizí jazyk (nebo jazyky)

Tohle je tedy ta „nej“ trojka. Jestliže patříte mezi „vyvolené“, kterým jedno z těchto předsevzetí vyskočilo z úst, čtěte dál. Pokud k nim nepatříte, nechte se inspirovat na příští rok.

Jak na boj s kily

Potřebujete-li zhubnout (a BMI opravdu nelže) pusťte se s chutí do toho. Mějte na paměti jedno zlaté pravidlo: Rozum do hrsti a nesmyslné cíle zahoďte do koše. Stanovte si reálný měsíční váhový úbytek (max. 2 kg měsíčně). Pokud se budete snažit zhubnout rychle a hodně, navštíví vás zanedlouho velice neoblíbený jo-jo efekt. Nejlépe se vám začne s blokem a tužkou v ruce. Zkuste si celý jeden týden zapisovat vše co strčíte do úst a to jak jídlo tak pití. Možná budete překvapeni, kolik „olíznutých lžiček“ ve svém zápisníku najdete. A to jsou zbytečné kalorie navíc. Takže správný vyvážený jídelníček s pravidelnou stravou, dostatek ovoce i zeleniny a žádné nezdravé cukry. Pokud nevíte, jak si skladbu potravin uspořádat navštivte dietologa nebo výživového poradce. Mějte na paměti, že jen samotná úprava jídelníčku nestačí. Při hubnutí je důležitá rovnice větší výdej než příjem, rovná se váhový úbytek. Výdej si zajistíte pohybem. Jaký si vyberete záleží jen na vás.

Přestat kouřit

S Novým rokem típnout své poslední cigárko je snem všech kuřáků. Do 3. ledna vydrží však jen desetina z nich. Nový rok sice skýtá mnoho šancí na úspěch, kouření však patří do jiného soudku. Je to droga, návyková látka a ošklivý zlozvyk. Bohužel, tělo je na něj zvyklé. V první řadě musíte chtít vy sami. Chce to v první řadě pevnou vůli. Pro „pomocnou berličku“ si můžete zaskočit do lékárny. Tam vám lékárnice nabídne přípravky s obsahem nikotinu, které vám těžký začátek pomůžou alespoň z části překonat. Pro kuřáky jsou i poradny a skupinová sezení. Nemusíte na to být sami.

Aby nebyl jazyk cizí

Nedávejte si přehnaně vysoké cíle, během pár měsíců se z vás specialista na cizí jazyk nestane a vy díky tomu budete zklamaní, že to nevyšlo. Malý cíl je taky úspěch. Mějte na paměti, že méně a často znamená víc, než hodně a zřídka kdy. Stanovte si pevný čas, kdy se učení budete věnovat (ideálně denně 20 minut). Slovní zásoba je důležitá ve všech jazycích a tak začněte s ní. Denně se naučte alespoň tři nová slovíčka. Zdá se vám to málo? Pak si tři vynásobte 354. To už je hodně slušné číslo. Nejlépe si jazyk vypilujete poslechem. Jízdu v autě tedy můžete využít k těmto účelům přímo dokonale. Místo rádia si zapněte výukové CD. Pokud máte obavy, že to samy nezvládnete, přihlaste se do kurzu. Podpora skupiny vám k tomu pomůže.

Ať už jste si na začátek nového roku připravily jakékoliv předsevzetí, mějte na paměti, že když se vám to nepodaří nejste o nic horší člověk než před tím. Mnoho odborníků novoroční sliby bojkotuje. Čas na změnu je vždy a čekat s ní na konec roku je nesmysl. Pokud na sobě chcete něco změnit, něco dokázat, začněte právě teď a tady!

Přidejte komentář