Péče o klouby je při cvičení nezbytná


Bolavé klouby umí člověka velmi potrápit. Přesto péči o ně mnoho lidí, zvláště v mladém věku, zanedbává a pak jsou nepříjemně překvapeni.

Přečtěte si v tomto článku jednoduché tipy, jak je udržet v kondici a předejít bolestem v pozdějších letech či zraněním.

Jak šetrně pečovat o své klouby?

Hýbejte se

Pravidelný pohyb prospívá celému tělu a vaše klouby nejsou výjimkou (měli byste však omezovat cvičení, která je zbytečně zatěžují, zejména pokud už nějaké problémy s klouby máte – o tom si řekneme později).

Ačkoli si zrovna čtete, pracujete nebo sledujete TV, měňte často pozice a pravidelně si dělejte aktivní přestávky od sezení u stolu (počítače).

Bezpečnost především

Nezapomínejte na chrániče, ať už si jdete zajezdit na in-line bruslích, kole či při kontaktních sportech, a to i v případech, že se dané sportovní aktivitě věnujete chvíli.

Udržujte si zdravou hmotnost

Nadváha klouby zatěžuje. Dokonce i malý úbytek kil může vašim problémům pomoci. Každé shozené kilo totiž zároveň znamená nižší tlak, a to především na kolena.

Nezapomínejte na protažení

Strečink provádějte alespoň 3x týdně a před každým cvičením.

Je však důležité se ještě před ním rozehřát, třeba 10minutovou procházkou, která uvolní klouby, vazy a šlachy.

Věnujte se nízko nárazovým (nízko dopadovým) cvičením

Obzvlášť jste-li po zranění nebo máte jakékoli jiné kloubní obtíže, preferujte tyto druhy aktivit, kam patří např. chůze (ne však běh), jízda na kole či in-line bruslích, pěší turistika, plavání, silový trénink a většina druhů tance.

Naopak se vyhýbejte rychlým stále se opakujícím pohybům a skákání.

Pracujte na zvětšení rozsahu pohybu

Jsou vaše klouby ztuhlé a nepružné? Kromě snahy zlepšit jejich flexibilitu se snažte zvýšit také rozsah kloubního pohybu, tzn., jak jsou schopné se pohybovat v určitých směrech.

Lékař, popř. fyzioterapeut vám mohou doporučit cvičení na zlepšení obojího.

Posilujte střed těla

Silné břišní a zádové svaly zlepšují rovnováhu a tím snižují riziko pádu nebo zranění.

Tip! Vyzkoušejte třeba jógu a pilates.

Nepřepínejte se

Je normální, že některé svaly po tréninku bolí, ale pokud bolest přetrvává déle než 48 hodin, možná jsou klouby přetížené. Příště zvolněte tempo.

Cvičit navzdory bolesti může vést ke zranění a poškození kloubů.

Zdravě se stravujte

Trpíte-li bolestmi kloubů způsobenými revmatoidní artritidou či jiným zánětem, konzumujte více ryb. Vhodné jsou zejména mořské ryby, jakými jsou losos a makrela. Ty obsahující dostatek omega-3 mastných kyselin, které podporují zdraví kloubů a zmírňují zánět, příčinu jejich bolesti a citlivosti u lidí s RA.

Jestliže nemáte rádi ryby, kupujte si alespoň rybí olej v kapslích.

Vápník v kombinaci s vitamínem D jsou zas důležité pro zdravé a silné kosti celkově.

Dávejte pozor na správné držení těla

Když budete stát, chodit i sedět vzpřímeně, chráníte tím všechny své klouby od krku až po kolena. Často choďte pěšky. Čím svižnější chůze, tím více svaly pracují, aby vás udržely ve vzpřímené pozici. Pomáhá rovněž plavání.

Co dělat, když už klouby bolí?

První pomocí je led. Přiložte na postižené místo (ne však přímo na holou kůži!) studený obklad nebo kousek ledu, popř. sáček mražené zeleniny zabalený v ručníku a nechte jej tam 20 minut.

Zvažte doplňky stravy

Obchody jsou plné suplementů slibujících okamžitou úlevu od bolesti. Nejlepší jsou ty s obsahem glukosaminu či S-adenosylmethioninu (SAMe), ale určitě se předtím poraďte s lékařem, aby vám doporučil nejbezpečnější produkt.

Komentáře k “Péče o klouby je při cvičení nezbytná”3 komentáře

  • romccAA:

    Já chodím často po horách a při sestupu mě vždy strašně bolelo koleno a omezovalo mě to v pohybu. Hory jsem opustit nechtěla, a tak jsem hledala řešení. Narazila jsem na produkt Priessnitz Péče o klouby, který mě překvapil jak cenově, tak složením. Od doby, co ho užívám, bolesti pomalu ustupují a já můžu dále chodit na hory 🙂

  • Teriiii:

    Už jsem nemohla vydržet neskutečné bolesti kloubů a kyčlí, byla jsem zoufalá a pak jsem zkusila Priessnitz péče o klouby a bolesti pomalu mizí. Jsem z toho nadšená můžu zas normálně fungovat.

  • Jancula777:

    Holky, ja jsem z tabletek na klouby od pana Priessnitze uplne nadsena. Diky nich se mi konecne ulevilo od bolesti kolen. Podle me je tohle nejlepší způsob jak pecovat o sve klouby.

Přidejte komentář