Chutě jako kód


Známe to asi všechny, chuťové buňky jsou v pozoru a my nevíme, co strčit do pusy, abychom je uspokojily. Tu je chuť na slané brambůrky tak mocná, že neodoláme a schroupeme celý pytlík. Jindy se snažíme chutě zahnat šálkem černé kávy (bez cukru, pochopitelně). Každá chuť je však jen jasným signálem našeho těla, které se nám snaží sdělit svoje potřeby.

Kód chipsy

Hlásí vaše chuťové buňky neodolatelnou chuť na slané brambůrky? Pak je zde několik variant, co vašemu tělo může chybět. Za jedno to můžou být vápník nebo hořčík. Za druhé může být vaše tělo dehydrované. Proto nejčastěji přicházejí chutě na slané „hříchy“ po pár skleničkách alkoholu. Stejně tak může být spouštěčem těchto chutí např. pracovní stres. Řešení je jednoduché, než rozbalíte pytlík slaných brambůrek, sáhněte nejprve po minerální vodě, která navíc obsahuje i magnesium. Minerálka vám doplní chybějící tekutiny a hořčík zase pomůže stabilizovat psychiku.

Bez šálku kávy ani ránu

Po ránu šálek kávy, po obědě nebo místo něj opět šálek kávy a v domácím prostředí ten samý, lahodně vonící šálek kávy. Nemůžete se dočkat, až se napijete? Používáte kávový nápoj jako „životabudič“? Káva dokáže v těle zvednout hladinu adrenalinu, dočasně, samozřejmě. Stejně tak však dokáže srovnat hladinu cukru. Káva by se v našem pitném režimu měla vyskytovat minimálně, zkuste si naordinovat týden bez kávy. Pokud bez ní nevydržíte a místo ní sáhnete po sladké neřesti, zamyslete se nad skladbou svého jídelníčku. Vaším problémem je z největší pravděpodobností značný výkyv v hladině cukru. Úprava jídelníčku, který bude obsahovat více sacharidů a zdravých tuků vám tento problém pomůže vyřešit.

Tabulka čokolády

Cukr, tuk a kakao. To jsou hlavní složky této hříšně dobré pochutiny. Neodoláme ji, hlavně když jsme ve stresu a potřebujeme si zkrátka „pohladit“ nervy. Proč? Tělo hlásí nedostatek hořčíku. Než ho začnete tělu dodávat „uměle“ ve formě tablet, zkuste zařadit pravidelně do svého jídelníčku potraviny, které hořčíku obsahují dostatek. Stabilní křivka hořčíku v krvi vám zaručí bystrý mozek a tělo v pohodě. Do svého jídelníčku tak zařaďte produkty ze sóji nebo listovou zeleninu. Zakousnout se můžete i do exotického avokáda, které hořčíku obsahuje také požehnaně.

Pokud chuti na čokoládu přeci jen neodoláte, rozmazlete se kvalitními variantami s vyšším obsahem kakaem. Levné náhražky, které se tváří jako čokoláda jsou pouze samý ztužený tuk a ten stejně vaše chuťové buňky neuspokojí.

Sýry

Tady tím myslíme tučné sýry, kterým nemůžeme odolat. Uzené i přírodní varianty sýrů, které překračují 30% tuků v sušině, jsou pro chuťové buňky velice neodolatelným pokušení. Do těchto chutí patří i poctivá sýrová omáčka se smetanou. Sýry obsahují cholin, který má na nás uklidňující účinek. Přimícháme-li k cholinu ještě tryptofan s notnou dávkou sacharidů, získáme tím koktejl, který našemu tělu dodá velice uspokojivý pocit. Rada by byla jednoduchá, nestresovat se a být v pohodě, ale copak to jde? Spíše do svého jídelníčku zařaďte více ořechů, během dne „uzobávejte“ sezamová semínka a zajídejte je avokádem.

Sušenka nesmí chybět

Po obědě káva a k tomu „něco dobrého“. Dortík nebo alespoň sladká sušenka naši spokojenost jednoznačně jistí. Problém? Ano, hladina cukru v krvi je velice nestabilní. Chybí vám zdravé sacharidy nebo chrom. Zkuste začít ráno vydatnou svačinou a dopoledne si dopřejte celozrnný chléb a pořádnou dávku ovoce. Pokud vás taková chuť popadne, místo sladkostí vyzkoušejte potraviny bohaté na chrom, který vám zlepší náladu téměř stejně tak jako rafinovaný cukr. Nejvíce ho najdete v brokolici, ale i vajíčkách.

Přidejte komentář