Jarní únava?! Už vás nepřekvapí.


Koupeno - ospalá ženaÚnava nás sice postihuje v každém ročním období, ale tou jarní je zasáhnuta drtivá většina populace. Sice nás lákají teple vyhlížející dny, ale když „to přijde“, jsme více unaveni než v pohodě. Celkem vzato stále se opakující koloběh, kterému se dá do jisté míry předcházet. A jak? Tak na to se podíváme trochu blíž.

Geny předků

Můžete se na to tvářit jakkoliv, ale po mnoho desítek let nazpět, je český člověk naprogramovaný k sezónní práci. Naše geny jsou léty přizpůsobeny k výkonu s úderem prvních teplých dnů až do podzimní sklizně. Zima byla pro naše předky dobou odpočinku, která sloužila k nabrání sil na další náročnou sezónu. Dnes už toto neplatí. Práce máme v každém ročním období stejně. Dlouhé zimní večery netrávíme blahodárným odpočinkem. Je tomu přesně naopak….dá se stihnout přeci takových pracovních restů. Tato nevyrovnaná rovnice má za následek jediné. Vyčerpání.

A, B, C, D…

A hlavně to D. To je vitamin, který našemu tělo v zimních měsících chybí nejvíce. Zvláště letos, po dlouhém zimním období nám ho v těle koluje naprosté minimum. Tělo ho čerpá z přirozeného slunečního svitu, po zimě není tedy překvapením, že jeho nadbytkem zrovna neoplýváme. Asi spíše než vitaminem, jak byl v minulosti chybně zařazován, bych ho označila za blahodárný hormon. „Déčko“ pozitivně stimuluje nejen duševní činnost, schopnost soustředění a navíc patří k významnému antioxidantu. „Déčko“ je zkrátka pro pohodový běh našeho těla velice důležitým aspektem.

Vir je prevít

A aby toho do třetice nebylo málo, na jaře nás ohrožují bacily. Rýma, kašel, nachlazení….sice se na to neumírá, ale ve vzduchu je toho plno. Po zimě, jako by bylo naše tělo terčem svítícím červeně. Tomu neunikneme. Pokud vás však nachlazení postihuje více jak často, je dobré navštívit lékaře a informovat se o možnosti prevence např. očkováním. Pomoct tělu vyrovnat se s náporem můžeme i pravidelným a hlavně dlouhodobým užíváním vitaminových doplňků. Rozhodně však dodržujte dávkování uvedené na balení, větším množstvím byste si mohli ublížit.

Do boje!

I s jarní únavou se dá bojovat. Přemoci ji můžete úplně, nebo alespoň zmírnit její příznaky.

Do jídelníčku zařaďte daleko více ovoce, zeleniny a stravu bohatou na bílkoviny. Metabolismus vám pomůže nastartovat i lehký „detoxikační“ program. Zkuste jíst alespoň jeden den pouze ovoce a zeleninu, k tomu vypijte dostatečné množství čisté vody. Pak „najeďte“ na odlehčený „jarní“ jídelníček. Nejenže si „nakopnete“ metabolismus, ale začnete bojovat i se zimními kily navíc.

Sázkou na jistotu jsou potraviny a nápoje, které obsahují tzv. antioxidanty, mezi ně patří např. zelený čaj.

Pravidelný pohyb nám přes zimu chybí. A tím nemyslím hodinu nebo dvě v tělocvičně. Na mysli mám pohyb pro tělo přirozený. Chůze pěšky (se sluníčkem se šlape daleko lépe, než po kotníky ve sněhové břečce), výlety na kole, jízda na bruslích atd. Vše co vás těší, to prospívá vašemu tělu.

Tělu pomůže i dostatečné množství kvalitního spánku. Denně by to mělo být alespoň sedm hodin. Potřeba spánku je však individuální. Obecně platí, že dostatečný spánek je ten, po kterém se cítíte odpočinutí a připraveni na celodenní zápřah.

Dlouhodobá únava

Trápí-li vás únava dlouhodobě, nepodceňujte ji. Únava v dlouhodobějším trvání je nemoc nebo příznak vážnější nemoci. Doprovází-li únavu navíc poruchy spánku, bolesti očí, či výkyvy nálad je načase navštívit lékaře a nechat se kompletně vyšetřit.

Přidejte komentář