Krční páteř – nejčastěji bolavé místo


Ach jo, ráno vstávám a bolí. Bolí hlava, bolí záda. Je vám to povědomé? No aby ne, bolestmi krční páteře trpí každá druhá žena. Muži tedy o něco méně, u nich je to prý každý třetí. Každopádně je to jeden z nejčastějších důvodů pracovní neschopnosti a žádostí o invalidní důchod. Co ale s tím? Do jisté míry si za problémy s krční páteří můžeme sami, tak bychom si také měli sami poradit s odstraněním (nebo alespoň zmírněním) bolesti.

Vada je v nás

Víte kolik obratlů má žirafa na krku a jak je veliká? Žirafa má sedm obratlů a krk dlouhý kolem dvou metrů. Víte kolik máme my obratlů? Také sedm, ale rozhodně ne tak dlouhý krk. Tak proč tak trpíme? Odpověď je ryze šalamounská. Správné držení těla je pro nás tabu, s pravidelným pohybem jsme na tom mizerně, když k tomu přičtete sedavé zaměstnání (nebo naopak dlouhé stání), nevhodně zvolenou židli, špatně zvolenou nekvalitní matraci v posteli. Tak máte důvodů k bolesti krční páteře hned nepřeberné množství a to by se samozřejmě dalo ještě pokračovat.

Ať už je příčina nebo příčiny bolesti jakákoliv, výsledek je jeden a ten samý. Postupně dochází k přetížení svalů kolem páteře a ty pak bolestivě ztuhnou. Pokud je ztuhnutí mírné, dá se „ukočírovat“ správnými a nutno podotknouti velice jednoduchými cviky nebo pravidelnými masážemi. Pokud odstraníte jen následky a ne příčinu, může dlouhodobé ztuhnutí páteř doslova zablokovat nebo v „v lepší míře“ značně omezit pohyblivost. Od takovéto bolesti zad můžeme velice často trpět neoblíbenými migrénami.

S bolestmi zad k lékaři

Pokud vás záda bolí soustavně a nemůžete přijít na příčinu bolesti, zajděte si k lékaři. Dveře neurologa jsou při takovýchto problémech tím správným východiskem. Po maratonu všech vyšetřeních, které lékař potřebuje k určení diagnózy budete moudřejší oba. Často vedou kroky pacientů od neurologa do rehabilitačního oddělení.

Prevence

Tak ta je samozřejmě daleko lepší než samotná léčba. Drtivá většina z nás trpí špatným držením těla. To se však dá napravit. I když vám nový postoj nebude připadat přirozený, věřte, že si zvyknete. Špatné je i naše sezení na židli. Sedíte-li na ni v zaměstnání celých osm hodin a to navíc špatně, bolesti zad vás na to upozorní. Vhodné je si správný posed vyzkoušet na gymnastickém míči. Tak jak sedíte na něm, se pokuste sedět i na pracovní židli. Úplně nejvhodnější by bylo vzít si míč do práce a alespoň část pracovní doby strávit mírným pohupováním. Poté existuje spousta jednoduchých, uvolňovacích a protahovacích cviků, které se dají provádět třeba o polední pauze a ani se u nich nezapotíte. Cviky jen krásně uvolní ztuhlou krční páteř. Příjemnou prevencí a úlovou od mírné občasné bolesti by byla i pravidelná! návštěva maséra. Šikovný masér pozná, na co a kde se má zaměřit a příjemnými tlaky a tahy bolest a ztuhlost zahnat. Ideální by byla návštěva jednou týdně, ale i kvalitní masáž jednou do měsíce má smysl.

Od věci by asi ani nebylo zamyslet se, na čem každou noc spíte. Bolí vás záda hned po probuzení? Vstáváte jako zmlácení? Pak by drtivou část vinny nesla na svých bedrech vaše postel. Dnes si můžete zvolit libovolné tipy a druhy matrací. Většina obchodů vám nabídne i několika denní zkoušku zdarma. Za pokus by rozhodně stála i výměna polštáře. Polštář byste si měli zvolit takový, aby poskytoval oporu pro krční páteř a nevychyloval ji z její přirozené křivky.

Přidejte komentář