Premenstruační syndrom


PMS… Tři písmenka. Zkratka strašáka, kterého se ženy bojí „jak čert kříže“. Proč? Pokud nás postihne, obyčejný život se pro nás stává složitějším. Jsme podrážděné, lítostivé, nevrlé a všechno v životě nám jde tak nějak hůř. Buď těch pár dní můžete přežít zalezlé v koutě nebo se jim hrdě postavit a pokusit se nad nimi zvítězit.

Premenstruační syndrom jako fakt

A poděkovat za něj můžeme jak jinak než hormonům. 7-14 dní před nástupem menstruace zasáhne naše tělo smršť hormonální bouře, která vyřadí naše „pravé já“ z rovnováhy. Naše těla začnou vytvářet nadměrné množství prolaktinu a estrogenu a naopak se mu nedostává progesteronu.

Příznaky?!

Tak ty dozajista poznáte. Když pomineme ty banální jako jsou tlaky v podbřišku (nepříjemné, ale k vydržení), pak nastupují na řadu ty horší jako je bolest hlavy, otoky kotníků a prstů (horší jsou v letních měsících), citlivá prsa, únava a tím spojená větší potřeba spánku. Pak jsou na pořadníku ty, které zamávají s naší osobností. Patří mezi ně například nálada „pod psa“, návaly lítosti, úzkosti, výbuchy vzteku a náznaky deprese.

Jen já?

Ale kdeže. Za tyto problémy se nemusíte stydět. Můžete si být jista, že těmito nepříjemnými stavy trpí více jak 75% dospělých žen. PMS vymizí s nástupem menopauzy (přijdou však jiné problémy 🙁 ), jiný průběh může mít po porodu. Jedním si ale můžete být jisté, příznaky stoprocentně odezní prvním dnem menstruace a vy máte opět na čtrnáct dní pokoj.

Léčba premenstruačního syndromu

Léčení příznaků PMS je obtížné a ani lékaři vám nedokáží dát jednu osvědčenou radu, která zabere na všechny stejně. Každopádně příznaky jde účinně zmírnit.

Od talíře…

Než vaše kroky naberou směr lékárna, zkuste nejdříve překopat svůj jídelníček. Vhodně zvolená strava často dokáže divy. Tak třeba brokolice, která obsahuje vysoké množství kyseliny listové povzbudí tvorbu červených krvinek a dodá Vám ztracenou energii. I nepříliš populární čočka dokáže tělu dodat hořčík, který zmírňuje křeče a napomůže od pocitů napětí. Držet pod kontrolou tvorbu estrogenu pomůže tofu, sója a výrobky z ní. Skvělé jsou i banány, semínka nebo ořechy. Od věci ani není zakoupit si v obchodech se zdravou výživou petrklíčový olej, známý jako olej z pupalky dvouleté.

Naopak PMS zhoršuje kofein, alkohol, sůl, cukr a ostré koření.

Přes čaj a vodu …

I pravidelný a hlavně správný pitný režim může příznaky PMS zmírnit. Nejvhodnější je dostatečné množství čisté neperlivé vody. Vody by jsme za den měly vypít alespoň dva litry. Do celkového množství se započítávají i polévky a ovoce, ovšem ne káva, ta tělo odvodňuje. Z bylinek je vhodné si vychutnávat čaj z listů malinovníku, který také dokáže příznaky zmírnit.

K pohybu …

Pravidelný pohyb dokáže s naším tělem zázraky a to nejen kvůli PMS. Jako prevence a léčba se doporučuje hlavně jóga a relaxační cviky k uvolnění svalů. Pravidelné cvičení jako je plavání, aerobic, zumba, zkrátka to co Vás baví, pomáhá tělu vyrovnat se s nadměrným množstvím stresu a napětí. Díky endorfinům se do těla dostává opojný „pocit štěstí“ který je na boj s PMS ideální.

Lékař pomůže  …

Pokud jste si upravila jídelníček, správně pila, omezila věci, které PMS zhoršují a přesto vaše problémy trvají, měly by vést Vaše kroky do ordinace ženského lékaře, tedy gynekologa. Mnoha ženám pomohla v boji s PMS vhodná antikoncepční pilulka. Pokud jsou problémy neúnosné, lze je léčit i antidepresivy. To už s vámi ale dopodrobna probere váš ošetřující lékař.

Štítky: ,

Přidejte komentář