Vyspěte se dorůžova


Ráno zvoní budík o sto šest a vy ne a ne vylézt z postele? No, komu by se chtělo, venku tma a zima nebo že by špatná noc? Ranního vstávání Vás sice ušetřit nedokážeme, ale abyste se ráno cítily odpočaté a příjemně naladěné, k tomu Vám pomoc můžeme. Tedy spíše než my, Vám v tom pomůže správná spánková hygiena.

Dospělý člověk by si měl dopřát každou noc minimálně sedm až osm hodin spánku. Při kratší době delší čas si bude Vaše tělo připadat, jak když po něm jezdil parní válec a po delším spánku se budete zase cítit jak zmlácení.
Pokud se dobře vyspíte, den je hned lepší. Všechno Vám jde lépe od ruky, jste plné energii a světu dáváte najevo, že je Vám zkrátka dobře! Co ale dělat když spánek nepřichází?

Spát chodíme do ložnice, v horším případě se o svůj kout na spaní dělíme s obývacím pokojem. Správná ložnice by měla být oázou pohody. Psychologové tvrdí, že nejlepší je mít ložnici vymalovanou zelenou barvou, která nás dokáže zklidnit. Pokud stěny zelené nemáte a malovat se Vám zrovna nechce, zkuste si pořídit alespoň zelené povlečení nebo lampičku. Do ložnice chodíte spát a odpočívat, tudíž by Vám v ní neměli myšlenky narušovat žádní „zloději“. Vystěhujte z ložnice televizi, počítač a zrovna vhodný není ani elektrický radio budík, vytvářejí okolo sebe negativní vlivy a můžou být příčinou nepříjemné bolesti hlavy. V ložnici není ani vhodné přetápět. Na spaní je ideální vyvětraná místnost s teplotou mezi 18 a 19 stupni. Nepříjemná může také být pouliční lampa, která vpouští světlo přímo do Vaší postele. Takže si na okna pořiďte kvalitní rolety, které nevpustí vtíravé světlo lampy ani brzké ranní sluníčko do Vašich snů.

Dalším důležitým faktorem je na čem spíte. Výběru matrace a lůžkovin věnujte opravdu velkou pozornost. Nejlépe Vám poradí ve specializovaných obchodech, kde Vám dají na výběr z velkého množství kvalitních matrací i lůžkovin.

Máte pěknou postel s kvalitní matrací, příjemné lůžkoviny, útulnou ložnici a stále ne a ne usnout? Že by starosti? I tady na to mají psychologové radu. Samozřejmě se Vám bude nejlépe usínat s hlavou plnou pozitivních myšlenek a ne žádných hrůzných myšlenek co jste nestihly, co zítra musíte zařídit, v práci to bude zase horor atd. Vezměte si do postele tužku a papír a všechno co Vás tíží si napište, klidně i se seznamem úkolů na další den. Tak se nebudete muset bát, že na něco zapomenete. A z klidnou hlavou se Vám hned bude lépe usínat.

Nezapomeňte, nepít kávu alespoň čtyři hodiny před ulehnutím. To samé platí o kouření nebo o pití alkoholu. Povečeřte jen lehkou večeři, abyste si zbytečně nezatěžovaly žaludek a vyhněte se zvýšené fyzické námaze. Vhodné je také chodit spát přibližně ve stejnou dobu. Tělo si už v určený čas samo řekne, že je unavené a rádo by si odpočinulo. Pokud špatně spíte v noci, není moc vhodné dohánět to přes den. Dny pracovního klidu dokáží s Vaším spánkovým rytmem pěkně zamávat, zvlášť když si dáte příjemnou spací hodinku „ po o“.

Pro zklidnění organismu před spaním Vám může pomoct příjemně teplá koupel nebo je také vhodné vypít šálek mléka s medem či uklidňující čaj z meduňky. V lékárně si můžete koupit i potravinové doplňky, které Vám pomůžou usnout a nejsou návykové.

Pokud po ulehnutí do postele do deseti minut neusnete, raději vstaňte a věnujte se něčemu nenáročnému. Byly byste zbytečně nervózní z toho, že zase nemůžete zabrat. Raději si vezměte do ruky nějakou příjemnou knihu a přečtěte si pár stránek. Třeba Vám za chvíli začnou padat oči.

Sladké sny!

Štítky: , ,

Komentáře k “Vyspěte se dorůžova”(jeden komentář)

  • Hezký článek. Jen…
    1. Rádio je vhodné (resp. nevhodné), ne „vhodný“
    2. Jste plni, ne plné, pokud tedy článek není určen dětem. Pokud je to určeno ženám (což z tvaru mnouha sloves ve článku vyplývá) pak samozřejmě „plny“.

    A po alkoholu se usíná dobře, snižuje totiž schopnost soustředění. Ale je návykový, to je pravda.

    (nemohl jsem si nerýpnout, mám to v povaze :). Článek se mi líbil, vybral jsem ho namátkou a rozhodně nezklamal)

Přidejte komentář